Amendement behorende bij de bespreking van het
Agendapunt: Aantal openbare parkeerplaatsen Hezelpoortgarage
Indiener:
– Frank Jasper (Gewoon Nijmegen)
– Paul Eijgenhuizen (Voor Nijmegen Nu)
De gemeenteraad van Nijmegen, in openbare vergadering bijeen op 23 september 2020,
Constaterende dat:
– Het College is voornemend een woongebouw met ruim 100 woningen, commerciële ruimte en een forse parkeergarage te realiseren net buiten de Hezelpoort aan de westzijde van de binnenstad.
– De nieuwe garage moet een vervanging worden van de huidige parkeervoorziening van 325 plaatsen.
– Aanvullend moet de P-garage de volgende extra capaciteit verkrijgen:
o P-plaatsen voor het tekort van de woningen aan de Handelskade => 183 stuks
o Opvang van weggehaalde P-plaatsen Waalkade: => 100 stuks
o Opvang van weggehaalde P-plaatsen garage Kelfkensbos; => 80 stuks
o Opvang van weggehaalde p-plaatsen Ringstraten 2/3 van 60 stuks: => 40 stuks
o Vervanging van weggehaalde huidige 325 p-plaatsen P2-OudeStad => 240 stuks
Totaal: 643 stuks
Hieraan wordt nog separaat toegevoegd de P-plaatsen voor de woontoren(130stuks) en de nieuwe commerciële ruimte(83 stuks)
– De normaal toegepaste zgn, “vrije parkeerruimte” van 10% ligt buiten de maximale loopafstand die bezoekers bereid zijn af te leggen tot het centrum.
– Wanneer in het gebied Biezen en langs de Waalhaven betaald parkeren wordt ingevoerd zal de parkeerdruk op de nieuwe P-garage toenemen en is de huidige P-capaciteit onvoldoende.
– Voor woon-winkelverkeer is aangetoond dat bijna geen verschuiving van auto naar openbaar vervoer en fiets plaatsvindt.
Overwegende:
– Dat de mooiste winkels van de stad in de westzijde van de binnenstad liggen: de Hezelstraten.
– Dat de winkels hun bezoekers voor een groot deel vanuit het autobereik i.c. de parkeervoorziening P2-OudeStad ontvangen.
– Dat deze P-voorziening dreigt te worden opgeheven en vervangen door een zeer dure gebouwde P-voorziening die ook nog soulaas moet bieden voor alle weggehaalde P-plaatsen in de binnenstad.
– Dat in te voeren betaald parkeren in de omgeving een grote extra druk en een P-capaciteitstekort voor deze nieuwe P-garage gaat opleveren.
– Dat er geen “vrije ruimte van 10%” in de P-capaciteitsberekening is meegerekend die binnen de gewenste loopafstand tot de binnenstad ligt.
– Dat de Ecorys rapportage 2,5 to 3 jaar oud is en onvoldoende actueel in deze snelle veranderende parkeersituatie.
Besluit:
Om de beslispunten als volgt te wijzigen:
1. Het aantal te realiseren openbare parkeerplaatsen in de nieuw te bouwen
Hezelpoortgarage vast te stellen op 643+10%= 707 stuks.
2. Het investeringsbudget voor de bouw van 707openbare parkeerplaatsen in de
Hezelpoortgarage conform bijlage “Opbouw Investeringsbudget Hezelpoortgarage” vrij te geven